Sztuka wdzięczności
Sztuka wdzięczności

Sztuka wdzięczności

Czym jest sztuka wdzięczności?

Czy zdarza ci się czasem skupiać na rzeczach, których ci brakuje? Przyłapujesz się czasem na uczuciu zazdrości podczas przeglądania social mediów? W obecnych czasach ogólnego dobrobytu często zapominamy o docenianiu tego, co wydaje nam się nierozerwalną częścią naszej codzienności. W momencie, gdy na co dzień mamy tak podstawowe dobra i wartości jak zdrowie, dach nad głową czy ukochanych bliskich nie zwracamy na nie uwagi. Zakładamy, że tak ma właśnie być. Kiedy wszystko idzie gładko, staramy się gonić za nieosiągalnym, co doprowadza do ciągłego braku satysfakcji z życia i przeczucia, że “inni mają lepiej”. Sztuka wdzięczności skupia się na celebracji tego, co mamy. Mogą być to proste elementy dnia codziennego, jednak doceniając każdy z nich, jest nam łatwiej zauważyć, jak dobre jest życie. W ten łatwy sposób możemy skutecznie zmienić na lepsze swoje spojrzenie na otaczający nas świat.

Co mówi nam nauka?

Nie od dzisiaj wiadomo, że pozytywne nastawienie niesie wiele korzyści dla zdrowia psychicznego i ogólnego samopoczucia. Psycholog Robert Emmons postanowił to naukowo udowodnić1. Przeprowadził badanie, podczas którego zadaniem grupy studentów było cotygodniowe zapisywanie rzeczy, za które są wdzięczni. Grupa kontrolna miała natomiast rozmyślać nad codziennymi utrapieniami czy wydarzeniami z przeszłości, które odcisnęły na nich wyjątkowe piętno. Po dziesięciu tygodniach badanie się zakończyło, a wyniki mówią same za siebie. Grupa osób wyrażających wdzięczność cieszyła się lepszym samopoczuciem, a nawet zdrowiem psychicznym. Wiadomo więc, że poziom naszego samopoczucia i zadowolenia jest wprost proporcjonalny do wdzięczności, którą okazujemy.

Sztuka wdzięczności może mieć wpływ na twoje życie!

Ludzie mają zwykle tendencję do przywiązywania uwagi do tego, co nie idzie zgodnie z planem, co uznają za porażkę. W ten sposób narażamy się na stres czy depresyjne myśli. Dopatrując się pozytywów, dużo łatwiej jest nam stawiać czoła trudnościom i odczuwać ogólne zadowolenie z życia. W ten sposób osoby okazujące wdzięczność w codziennym życiu są bardziej spokojne, empatyczne, z większą łatwością przebaczają i godzą się z niepowodzeniami. Do licznych zdrowotnych korzyści okazywania wdzięczności zaliczamy lepszy, spokojny sen czy większa ilość energii do działania.

W jaki sposób zacząć?

Najlepszym i najskuteczniejszym sposobem na praktykowanie wdzięczności jest prowadzenie dziennika wdzięczności. Regularnie zapisuj w nim, za co w ostatnim czasie jesteś wdzięczny, co dobrego ci się przytrafiło. Mogą być to zupełnie trywialne rzeczy, które z jakiegoś powodu sprawiły ci radość. Daj sobie czas na refleksję, w jaki sposób dane sytuacje wzbogaciły twoje życie. Twój dziennik wdzięczności może przybrać formę pamiętnika, listu do Boga lub wszechświata. Forma oraz częstotliwość wpisów są indywidualne, jednak warto pamiętać o regularności i pełnej otwartości na swoje własne przemyślenia. Oczywiście, nie musisz przekładać swoich myśli na papier, ale w ten sposób dużo łatwiej je uporządkować. Co więcej, w momencie zwątpienia, życiowego dołka może otworzyć swój notatnik i przypomnieć sobie, za co jesteś wdzięczny. Kilka minut spędzone na praktyce wdzięczności może całkowicie zmienić twój sposób patrzenia na życie i pozwoli ci czerpać z niego jeszcze więcej satysfakcji.

Przypisy:

  1. https://www.focus.pl/artykul/sztuka-doceniania-zycia
    ↩︎

Newsletter

TYLKO CIEKAWE I KONKRETNE TREŚCI

Skip to content