5 najlepszych pomysłów na Dzień Ziemi
5 najlepszych pomysłów na Dzień Ziemi

5 najlepszych pomysłów na Dzień Ziemi

1. Sprzątanie świata na Dzień Ziemi

Z okazji Dnia Ziemi bardzo często organizuje się sprzątanie lasów, czy parków. Sprzątanie świata to globalna inicjatywa mająca na celu oczyszczenie naszej planety z odpadów. Polega na organizowaniu akcji sprzątania, w których uczestniczą ludzie z różnych regionów, którzy w jednym dniu podejmują działania mające na celu poprawę stanu czystości środowiska.

Sprzątanie świata jest ważne z kilku powodów. Po pierwsze, zanieczyszczenie środowiska ma negatywny wpływ na zdrowie ludzi, zwierząt i roślin. Odpady i zanieczyszczenia wpływają na jakość powietrza, wody i gleby, co z kolei ma wpływ na rozwój chorób i stan zdrowia.

Po drugie, sprzątanie świata pomaga zachować piękno naszej planety i chronić dziką przyrodę. Dziki świat jest ważny dla zachowania równowagi ekosystemów i przetrwania wielu gatunków zwierząt i roślin. Odpowiedzialne podejście do środowiska naturalnego pozwala nam zachować piękno dzikiej przyrody i chronić ją przed degradacją i zniszczeniem.

Po trzecie, sprzątanie świata ma pozytywny wpływ na gospodarkę. Recykling odpadów wykorzystanie zasobów naturalnych i zwiększenie efektywności produkcji.

Organizując sprzątanie świata w szkole, wystarczy wybrać się do pobliskiego parku lub lasku. Należy pamiętać o środkach ochrony osobistej, takich jak rękawiczki. Przy okazji dobrze powtórzyć informacje dotyczące recyklingu, czasu rozkładu śmieci, zasad segregacji śmieci.

Akcję sprzątania świata warto uzupełnić warsztatami o:

  • Gospodarce cyrkularnej
  • Zero waste
  • Plastiku

Wszystkie scenariusze znajdziesz w tym narzędziowniku dla pedagogów.

W celu uatrakcyjnienia inicjatywy, akcję sprzątania świata można połączyć także z marszem na orientację i nauką zasad korzystania z kompasu.

2. Założenie łąki kwietnej

Założenie łąki kwietnej przy szkole jest prostym i skutecznym sposobem na wsparcie różnorodności biologicznej oraz działaniem na rzecz klimatu. Aby założyć łąkę kwietną, należy postępować zgodnie z następującymi krokami:

  1. Wybierz odpowiednie miejsce – najlepiej wybrać miejsce, które jest słoneczne i w którym woda jest dobrze odprowadzana. Jeśli taki teren jest trudny do znalezienia, można zastosować specjalne warstwy do budowy łąki.
  2. Przygotuj glebę – aby łąka mogła rosnąć, gleba musi być odpowiednio przygotowana. Najlepiej rozluźnić glebę, usunąć kamienie i korzenie, a następnie wyrównać powierzchnię.
  3. Wybierz nasiona – najlepiej wybrać nasiona regionalnych, krajowych lub europejskich mieszanek roślin łąkowych. Wybierz mieszankę roślin, które zakwitają w różnych porach roku, aby łąka kwitła przez cały sezon.
  4. Wysiej nasiona – wysiej nasiona na powierzchni przygotowanej gleby. Następnie delikatnie podlej wodą, aby zapewnić im wilgoć.
  5. Pielęgnuj łąkę – nie zapomnij o podlewaniu (najlepiej zaangażować w to dzieci), po kilku tygodniach zaczną się pojawiać pierwsze rośliny.

Założenie łąki kwietnej przy szkole jest ważne dla ochrony zapylaczy, np. pszczół. Ponadto, łąki kwietne stanowią naturalne siedliska dla wielu gatunków zwierząt i roślin, które są kluczowe dla zachowania różnorodności biologicznej.

Założenie łąki kwietnej jest również ważne dla klimatu, ponieważ rośliny łąkowe pochłaniają dwutlenek węgla z atmosfery podczas fotosyntezy. W ten sposób pomagają zmniejszyć ilość gazów cieplarnianych w atmosferze, które przyczyniają się do zmian klimatycznych. Warto również wspomnieć o wpływie na nasze zdrowie – łąki kwietne są naturalnym filtrem powietrza i pomagają w walce ze smogiem, ponadto ograniczają hałas, dlatego jeśli Wasza szkoła stoi niedaleko ruchliwej drogi, założenie łąki kwietnej będzie świetnym pomysłem!

Posiadanie łąki kwietnej w pobliżu szkoły może być także świetnym pretekstem do kolejnych warsztatów – budowania domków dla owadów lub budek dla jeży.

3. Dzień Ziemi i wyprawa do lasu

Doskonałym pomysłem na uczczenie Dnia Ziemi jest wyprawa do lasu połączona z warsztatami bushcraftu i survivalu. Podczas tych warsztatów dzieci mają okazję nauczyć się różnych technik przetrwania, takich jak budowanie schronienia, rozpalanie ognia, czy orientacja w terenie. Oprócz nauki praktycznych umiejętności, warsztaty bushcraftowe mają wiele innych korzyści dla uczestników:

  1. Pomagają rozwijać zdolności przetrwania i samodzielność, ucząc dzieci, jak radzić sobie w różnych sytuacjach w przyrodzie.
  2. Przyczyniają się do budowania więzi z naturą i zrozumienia jej znaczenia oraz wartości.
  3. Poprzez kontakt z naturą wpływają na polepszenie zdrowia psychicznego i fizycznego dzieci, ponadto atrakcyjna forma zachęca dzieci do spędzania czasu na świeżym powietrzu i aktywności fizycznej.
  4. Wspomagają rozwój umiejętności społecznych, zachęcając dzieci do współpracy, komunikacji i pracy w grupie.

Warsztaty bushcraftu niewątpliwie stanowią wartościowe i oryginale doświadczenie edukacyjne, które przynosi wiele korzyści dla rozwoju dzieci w różnych obszarach życia. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej lub zorganizować warsztaty, kliknij tutaj.

Ciekawym pomysłem na wyprawę do lasu są także kąpiele leśne, tzw. shinrin-yoku. Jest to japońska praktyka polegająca na spędzaniu czasu w lesie i korzystaniu ze wszystkich jego dobrodziejstw dla zdrowia. Ta praktyka jest popularna w Japonii i wielu innych krajach. Ostatnio staje się coraz bardziej popularna w szkołach na całym świecie i z pewnością jest oryginalną propozycją na Dzień Ziemi.

Korzyści z shinrin-yoku dla uczniów są liczne i obejmują między innymi:

  1. Poprawę zdrowia psychicznegoshinrin-yoku jest znane z działania relaksującego, co może pomóc zmniejszyć stres, lęk i depresję u uczniów.
  2. Poprawę zdrowia fizycznegoshinrin-yoku może pomóc w poprawie zdrowia fizycznego uczniów, ponieważ promuje aktywność fizyczną i może pomóc w zmniejszeniu problemów związanych z nadwagą.
  3. Zwiększenie koncentracji i kreatywności – badania wykazują, że pobyt w naturze może pomóc w zwiększeniu koncentracji i kreatywności u uczniów, co może pomóc w poprawie wyników w nauce.
  4. Wzmocnienie związku z przyrodąshinrin-yoku może pomóc uczniom zrozumieć znaczenie przyrody i zachęcić ich do dbania o środowisko naturalne.

Budząca się na wiosnę przyroda sprawia, że kwiecień to idealny czas na podziwianie i czerpanie z piękna natury. Każdą wyprawę do lasu warto poprzedzić warsztatami w klasie przypominającymi o zachowaniu na łonie przyrody, których scenariusz jest dostępny w narzędziowniku dla pedagogów.

4. Warsztaty z sezonowej kuchni

Sezonowe i lokalne jedzenie to koncepcja, która zyskuje coraz większą popularność i jest coraz bardziej rekomendowana ze względu na jej korzyści dla zdrowia i ekologii. Oto kilka powodów, dla których warto zwracać uwagę na sezonowość i lokalność produktów spożywczych:

  1. Zdrowie – sezonowe i lokalne produkty są bogatsze w składniki odżywcze. Owoce i warzywa zbierane w sezonie są dojrzałe, co oznacza, że zawierają więcej witamin, minerałów i innych korzystnych składników odżywczych.
  2. Ekologia – sezonowe i lokalne jedzenie jest korzystne dla środowiska, ponieważ wymaga mniej energii do transportu i przechowywania. Importowane produkty często muszą przebyć długą drogę do sklepu, co wymaga sporej ilości paliwa i emisji gazów cieplarnianych. Lokalne produkty są zazwyczaj uprawiane bez użycia pestycydów, co również ma korzystny wpływ na środowisko.
  3. Wsparcie lokalnych rolników – kupowanie sezonowych i lokalnych produktów pochodzących od lokalnych rolników może pomóc w wesprzeć lokalną gospodarkę i zwiększyć zrównoważony rozwój. Pomaga to także promować lokalne tradycje kulinarno-kulturowe.
  4. Smak – sezonowe i lokalne produkty są często smaczniejsze i bardziej aromatyczne. Owoc lub warzywo, które jest zbierane w sezonie, ma szansę dojrzewać w słońcu i wzbogaca się w naturalny smak i aromat, co wpływa pozytywnie na doznania smakowe.

Wniosek: Sezonowe i lokalne jedzenie ma wiele korzyści dla zdrowia, ekologii i lokalnej gospodarki. Dlatego warto zachęcać do takiej postawy, aby mieć wpływ na własne zdrowie, środowisko i lokalną gospodarkę.

Aby zakrzewić w dzieciach ideę jedzenia sezonowo i lokalnie, warto przeprowadzić warsztaty przyrządzania lokalnych i sezonowych potraw. Dzieci przynoszą do szkoły nowalijki i wspólnie przygotowują smaczne, zdrowe, kolorowe kanapki. Praktykę warto uzupełnić teorią, przeprowadzając prelekcję pt.: „Czy nasza dieta wpływa na klimat i środowisko?”. Gotową lekcję, znajdziesz w narzędziowniku dla pedagogów.

5. Wymiana książek, gier, zabawek i ubrań

A gdyby pójść o krok dalej i zaangażować w Dzień Ziemi lokalną społeczność? Wymiana książek, gier, zabawek i ubrań może być ciekawą inicjatywą, która pozwoli uczniom, rodzicom i sąsiadom wymienić swoje rzeczy na inne, nie tylko zapewniając im nowe przedmioty, ale także zwiększając świadomość ekologiczną, promując kulturę dzielenia się. Oto kilka kroków, które można podjąć, aby zorganizować taką wymianę w szkole:

  1. Zbierz zespół osób, które będą odpowiedzialne za organizację i promocję wymiany. Mogą to być nauczyciele, uczniowie, rodzice lub członkowie społeczności lokalnej.
  2. Określ, jakie przedmioty będą wymieniane – książki, gry planszowe, zabawki, ubrania. Pomyśl też, jakie warunki będą musiały spełnić przedmioty, aby być wymienione, np. muszą być w dobrym stanie, czyste i niezniszczone.
  3. Ustal, gdzie i kiedy odbędzie się wymiana. Doskonałym miejscem jest oczywiście sala gimnastyczna, aula, biblioteka. Wymianę można włączyć w stały grafik funkcjonowania szkoły – można zorganizować wymianę podczas szkolnych wydarzeń, takich jak festyny, jarmarki, czy spotkania z rodzicami. Można też zaangażować uczniów i nauczycieli do wyznaczenia określonego dnia w tygodniu, np. piątek, kiedy uczniowie mogą przynosić i wymieniać swoje rzeczy.
  4. Zbierz informacje o uczestnikach i ich przedmiotach. Można przygotować karty wymiany, na których uczniowie będą mogli wpisać informacje o swoich przedmiotach.
  5. Zorganizuj promocję wymiany, np. przez ogłoszenia w szkole, ulotki, banery, plakaty, czy wpisy na stronie internetowej szkoły.
  6. Przygotuj zespół osób, które będą koordynować wymianę w dniu wydarzenia. Osoby te powinny pomagać uczestnikom w znalezieniu odpowiednich przedmiotów do wymiany i utrzymywać porządek w czasie wymiany.
  7. Po zakończeniu wymiany zbierz informacje od uczestników, jak im się podobało i co można poprawić przy organizacji kolejnych wymian.

Organizacja wymiany książek, gier, zabawek i ubrań to doskonała inicjatywa dla szkoły, która może zwiększyć świadomość ekologiczną, promować kulturę dzielenia się oraz dostarczyć nowych przedmiotów dla uczniów.

Wymianę rzeczy warto uzupełnić o:

  • warsztaty zero waste,
  • prelekcję dotyczącą zrównoważonej mody.

Gotowe scenariusze znajdziesz w narzędziowniku dla pedagogów.

Szukasz gotowych pomysłów na Dzień Ziemi?

Skorzystaj z naszych gotowych scenariuszy i modułów lekcyjnych

Zorganizuj z nami warsztaty bushcraftu i survivalu lub marsz na orientację połączony ze sprzątaniem lasu

Szukasz innych pomysłów na warsztaty? Kliknij tu

Newsletter

TYLKO CIEKAWE I KONKRETNE TREŚCI

Skip to content