Zalety biegania: jak zacząć i utrzymać motywację
Zalety biegania: jak zacząć i utrzymać motywację

Zalety biegania: jak zacząć i utrzymać motywację

Dzisiejsze czasy, mimo szeregu zalet, które możemy im przypisać, z pewnością cechuje także niecieszący się dobrą sławą siedzący tryb życia. Szkoła, uczelnia, praca czy też odpoczynek po wykonanych obowiązkach — to wszystko w dużej mierze działania, które nie dostarczają nam wystarczającej dawki ruchu i wysiłku fizycznego. Niestety, konsekwencjami takiego stylu życia są często bardzo poważne kłopoty zdrowotne i istotne jest, aby jak najszybciej uświadomić sobie, co niesie ze sobą lekceważenie aktywności fizycznej. Na szczęście, osoby, które postanowiły zastąpić dotychczasowe nawyki i wdrożyć do swojego życia sport, nie muszą wydawać ogromnych kwot pieniędzy na profesjonalny sprzęt — wystarczą tylko odpowiednie buty, wygodne ubrania i dawka motywacji. Bieganie jest jedną z najpopularniejszych form aktywności fizycznej, która bardzo szybko przynosi pożądane rezultaty. Jakie są zatem zalety biegania — co do nich zaliczamy?

Dwie osoby, kobieta i mężczyzna, biegają w parku w sportowym ubraniu i ze słuchawkami.

Zalety biegania

Jakie zalety niesie ze sobą bieganie? Przede wszystkim bieganie to sport, który pozwala nam spalić niesamowicie dużą ilość kalorii. Przy godzinnym biegu może ona wynosić nawet 500-800 kalorii. Jest to zatem duża zachęta, jeśli zmagamy się z dodatkowymi kilogramami. Poza tym bieganie zapobiega wystąpieniu chorób serca, takich jak miażdżyca, cukrzyca typu 2 oraz choroba wieńcowa. Dzieje się tak dzięki obniżeniu ciśnienia krwi oraz regulowania poziomu cholesterolu u osób trenujących. Ta aktywność fizyczna nie tylko powoduje wzrost siły naszych mięśni, stawów i kości, ale również kształtuje nogi, brzuch oraz pośladki. Ludzie, którzy biegają regularnie, z pewnością mogą stwierdzić, że dzięki temu udało im się ukształtować silny charakter — stali się zdeterminowani i wytrwali. Nie straszne stały się im zmienne i niesprzyjające warunki pogodowe. Ostatnią rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę, są wytwarzane w trakcie biegania endorfiny, czyli hormony szczęścia. Znacznie poprawia się nasze samopoczucie, a napięcie zostaje rozładowane.

Zacznij biegać

Mamy dla Ciebie kilka porad, których zastosowanie ułatwi Ci rozpoczęcie przygody z bieganiem. Po pierwsze należy zaopatrzyć się w odpowiednie buty. Nie musisz wydawać fortuny! Zwróć uwagę na prawidłowo zbudowaną podeszwę i właściwy rozmiar obuwia. Drugim punktem będzie określenie miejsca biegania — pamiętaj, aby wybierać miejsca bezpieczne, ale i komfortowe. Kolejnym aspektem będzie Twój cel. Może być nim przykładowo spadek wagi, Twoje samopoczucie lub nowe hobby. Taki jasno określony punkt może znacznie wpłynąć na Twoją motywację. Po omówieniu tych ważnych aspektów czas na małe wskazówki. Po pierwsze — nie śpiesz się! Zacznij od krótszych dystansów i wolniejszego tempa. Dla początkujących wystarczające są marszobiegi, a w przypadku, gdy nigdy nie trenowałeś, być może powinieneś zacząć od szybkiego marszu. Stopniowo zwiększaj tempo i dystans. Po drugie, pamiętaj o rozgrzewce przed rozpoczęciem aktywności i rozciąganiu po bieganiu. Ostatnim elementem będzie nawodnienie i zadbanie o odpowiedni sen.

Motywacja

Motywacja stanowi bardzo ważny element Twojej przygody biegacza. Czerpanie jej może pochodzić zarówno z wewnątrz, jak i ze środowiska zewnętrznego — od innych osób. Pozytywna rywalizacja, przyjmowanie skierowanych w Twoją stronę komplementów, dołączenie do grupy biegowej, inspiracja płynąca z motywacyjnych książek, filmów czy też postaci — to wszystko są odpowiednie źródła do zdobycia natchnienia. Nie zapomnij jednak o motywacji wewnętrznej, bo według ekspertów to właśnie ona stanowi klucz do sukcesu. Najważniejszym jest postawienie sobie celu. Realny do osiągnięcia cel sprawi, że pojawiające się przeciwności nie spowodują zaprzestania przez nas treningów. Następnie warto monitorować swoje postępy, bo to one będą rzetelnym dowodem na rozwój i pobijanie swoich rekordów. Pamiętaj o niepozwalaniu na wkradnięcie się do Twoich ćwiczeń rutyny i monotonii. Próbuj nowych tras, zmieniaj tempo lub biegaj w towarzystwie. Ostatnim dobrym źródłem będzie udział w zorganizowanych zawodach. Może to być dla Ciebie nie tylko sprawdzenie swoich umiejętności, ale także duża dawka rozrywki!

Zobacz także: https://fundacjablu.pl/jak-jazda-na-rowerze-wplywa-na-nasze-zdrowie/

Źródła:

https://www.gov.pl/web/psse-walcz/sanepidbiega-zalety-regularnego-biegania
https://sportano.pl/blog/efekty-biegania-jak-i-ile-biegac-zeby-zmienic-sylwetke-korzysci-biegania-i-rezultaty-przed-i-po/
https://treningbiegacza.pl/artykul/jak-zaczac-biegac-kompendium-wiedzy
https://www.kartamultisport.pl/artykul/jak-znalezc-motywacje-do-biegania-oto-7-przydatnych-wskazowek

Newsletter

TYLKO CIEKAWE I KONKRETNE TREŚCI

Skip to content